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Les troubles du cerveau et la santé mentale: comment aider votre enfant à s’adapterLLes troubles du cerveau et la santé mentale: comment aider votre enfant à s’adapterBrain disorders and mental health: How to help your child copeFrenchPsychiatryChild (0-12 years);Teen (13-18 years)BrainBrainNon-drug treatmentCaregivers Adult (19+)NA2017-07-12T04:00:00ZKyla McDonald, MA, PhD (c);Tricia Williams, PhD, C Psych, ABPP-CN​​10.000000000000051.0000000000000775.000000000000Health (A-Z) - ProcedureHealth A-Z<p>Comment aider votre enfant à composer avec les défis associés à un trouble du cerveau et les problèmes de santé mentale qui en découlent.</p><p> Vivre du stress et assumer plusieurs responsabilités font partie de la vie, que ce soit pour votre enfant ou vous-même. Parfois, cependant, il peut être difficile de composer avec les défis associés à un <a href="/Article?contentid=1926&language=French">trouble du cerveau chez un enfant et les problèmes de santé mentale qui en découlent</a>.</p> <br><h2>À retenir</h2> <ul> <li>Les signes d’augmentation du stress chez votre enfant peuvent se manifester sous forme de frustration, d’affirmations telles que « Je ne suis pas assez bon » ou d’aversion pour l’école.</li> <li>Pour aider votre enfant, encouragez-le à parler ouvertement de ce qui engendre du stress à l’école ou dans sa vie sociale.</li> <li>Pour aider votre enfant à contrôler son comportement, félicitez-le pour ses actions positives, fixez des attentes réalistes et aidez-le à avoir une bonne nutrition, à faire plus d’exercice et à dormir suffisamment.</li> <li>Prenez le temps de parler à un professionnel de la santé mentale de votre propre vécu comme parent.</li> <li>Envisagez une nouvelle évaluation neuropsychologique de votre enfant lors des transitions importantes dans sa vie (au début ou à la fin de l’école secondaire).</li> </ul><h2>Consultez des professionnels</h2> <p>Il est également important que vous-même consultiez un thérapeute ou d’autres professionnels de la santé mentale, au besoin. Vous pourriez trouver utile de parler à quelqu’un du stress que vous vivez et de vos capacités d’adaptation en tant que parent. Prendre soin de votre propre santé mentale d’adulte fournit un puissant exemple à votre enfant et renforce votre capacité à le soutenir.</p> <p>Envisagez la possibilité d’obtenir une nouvelle évaluation neuropsychologique de votre enfant avec des recommandations propres à son stade de développement, par exemple, au début de l’adolescence ou à l’entrée à l’école secondaire. Cette évaluation peut aussi avoir une valeur thérapeutique parce que le neuropsychologue peut aider votre enfant à reconnaître ses forces et ses capacités. Elle peut également l’aider à surmonter ses pensées négatives et lui permettre de détecter des problèmes comme la <a href="/Article?contentid=19&language=French">dépression</a> ou l'<a href="/Article?contentid=18&language=French">anxiété​.</a>. </p><h2>Pour de plus amples renseignements</h2> <p>Pour de plus amples renseignements</p> <p><a href="/Article?contentid=1926&language=French">Les troubles du cerveau et la santé mentale: présentation générale</a></p> <p><a href="/Article?contentid=2002&language=French">Les troubles du cerveau et la santé mentale:​ évaluer la présence de problèmes neuropsychologiques chez votre enfant</a></p> <p><a href="/Article?contentid=2004&language=French">Les troubles du cerveau et la santé mentale: les traitements actuels</a></p> <h2>Sources de renseignements</h2> <p>Les ouvrages suivants (uniquement en anglais) fournissent des renseignements utiles sur les troubles du cerveau et les problèmes de santé mentale qui en découlent.</p> <p>Dawson, P. & Guare, R. (2009). <em>Smart but Scattered. </em>New York, NY: The Guildford Press.</p> <p>Dawson, P. & Guare, R. (2010). <em>Executive Skills in Children and Adolescents</em>. New York, NY: The Guildford Press.</p> <p>Greene, R. W. (2014). <em>The Explosive Child.</em> New York, NY: HarperCollins.</p> <p>Guare, R. & Dawson, P. (2013). <em>Smart but Scattered TEENS. </em>New York, NY: The Guildford Press.</p> <p>Huebner, D. (2005). <em>What to Do When You Worry Too Much: A Kid's Guide to Overcoming Anxiety</em>. Magination Press.</p> <p>Siegel, D. J. (2013). <em>Brainstorm. </em>New York, NY: Penguin Group.</p> <p>Siegal, D. J. & Bryson, T. P. (2011). <em>The Whole Brain Child</em>. New York, NY: Random House.</p>
Brain disorders and mental health: How to help your child copeBBrain disorders and mental health: How to help your child copeBrain disorders and mental health: How to help your child copeEnglishPsychiatryChild (0-12 years);Teen (13-18 years)BrainBrainNon-drug treatmentCaregivers Adult (19+)NA2017-07-12T04:00:00ZKyla McDonald, MA, PhD (c);Tricia Williams, PhD, C Psych, ABPP-CN​​8.5000000000000055.9000000000000928.000000000000Health (A-Z) - ProcedureHealth A-Z<p>Find out how you can help your child cope with the challenges of a neurological condition and any related mental health issues.</p><p>Experiencing stress and juggling many responsibilities are a normal part of life, both for you and your child. Sometimes, however, it can be difficult to manage the challenges of a child's <a href="/Article?contentid=1926&language=English">brain disorder and their related mental health issues</a>.</p><br><h2>Key points</h2> <ul> <li>Some signs of your child's increased stress may be their frustration, statements like "I'm not good enough" or dislike of school.</li> <li>To help your child, encourage them to talk openly about their feelings about school or social stressors.</li> <li>To help your child manage their behaviour, offer specific praise for positive actions, set realistic expectations and help them get enough exercise, sleep and nutrition.</li> <li>Take time to speak to a mental health professional about your own parenting experiences.</li> <li>Consider getting an updated neuropsychological assessment at important transitions in your child's life (starting or finishing high school).</li> </ul><h2>Consulting with professionals</h2> <p>It is also important to consult with therapists or other mental health professionals as needed. You might find it helpful to talk to someone about your own experiences of parenting-related stress and coping skills. Caring for your own adult mental health sets a powerful example to your child and strengthens your ability to support them.</p> <p>Consider getting an updated neuropsychological assessment for recommendations specific to your child's developmental stage, for example as they enter the teen years and/or start high school. The assessment can also be therapeutic because the neuropsychologist is there to help your child recognize their strengths and abilities, address any negative coping thoughts and identify any issues such as <a href="/Article?contentid=19&language=English">depression</a> or <a href="/Article?contentid=18&language=English">anxiety</a>. </p><h2>Further information</h2> <p>For more information on brain disorders and related mental health challenges, please see the following pages:</p> <p><a href="/Article?contentid=1926&language=English">Brain disorders and mental health: Overview</a></p> <p><a href="/Article?contentid=2002&language=English">Brain disorders and mental health: Assessing your child for neuropsychological difficulties</a></p> <p><a href="/Article?contentid=2004&language=English">Brain disorders and mental health: Common treatments</a></p> <h2>Resources</h2> <p>The following books offer useful information about brain disorders and related mental health issues.</p> <p>Dawson, P. & Guare, R. (2009). <em>Smart but Scattered. </em>New York, NY: The Guildford Press.</p> <p>Dawson, P. & Guare, R. (2010). <em>Executive Skills in Children and Adolescents</em>. New York, NY: The Guildford Press.</p> <p>Greene, R. W. (2014). <em>The Explosive Child.</em> New York, NY: HarperCollins.</p> <p>Guare, R. & Dawson, P. (2013). <em>Smart but Scattered TEENS. </em>New York, NY: The Guildford Press.</p> <p>Huebner, D. (2005). <em>What to Do When You Worry Too Much: A Kid's Guide to Overcoming Anxiety</em>. Magination Press.</p> <p>Siegel, D. J. (2013). <em>Brainstorm. </em>New York, NY: Penguin Group.</p> <p>Siegal, D. J. & Bryson, T. P. (2011). <em>The Whole Brain Child</em>. New York, NY: Random House.</p>

 

 

 

 

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